post

W sieci pojawiły się pierwsze prognozy, co do tego, jak będą wyglądać strony internetowe w 2016 roku. W telegraficznym skrócie można napisać, że: ewolucja postępuje. Dotyczy to nie tylko projektowania witryn, ale i content marketingu, gdyż ten temat również poruszam we wpisie. Sprawdźmy trendy, jakie mają obowiązywać w nowym roku.

Wyższy poziom blogowania

Na początek coś dla blogerów i wszystkich tych, którzy publikują teksty na różnorakich stronach. W tym roku należy spodziewać się dalszego podążania w kierunku większej profesjonalizacji. To oznacza wyższy poziom artykułów, lecz nie tylko pod względem treści samej w sobie. Istotną rolę ma odegrać także dbałość o layout publikacji. Blogerzy będą zmierzać w kierunkach wytyczonych przez najlepszych reprezentantów prasy drukowanej. W związku z tym zapewne przybędzie narzędzi umożliwiających szersze dostosowywanie wyglądu postów.

Jakość ponad ilością

Content marketing w 2016 roku ma umocnić swoją pozycję. Google będzie doceniać treści wysokiej jakości, dostarczające to, czego poszukują czytelnicy. Masowe „produkcje” marketerów maja tracić na znaczeniu. Liczy się jakość, a nie ilość czy zasypywanie artykułu słowami kluczowymi. Warto wspomnieć, że poziom tzw. contentu jest istotny także z uwagi na coraz powszechniejsze stosowanie wtyczek typu AdBlock. Reklamodawcy nie odpuszczą, w jakiś sposób muszą docierać do potencjalnych klientów.

Doświadczenie użytkowników

Strona przyjazna użytkownikom

Według prognoz analityków Gartner, w 2016 r. aż 89 proc. firm będzie szukać przewagi nad konkurencją w doświadczeniu użytkownika, a co za tym idzie strony internetowe mają być bardziej użyteczne, przejrzyste i proste w obsłudze. Wspomniane wytyczne obejmują też witryny w wersji mobilnej. Dziś responsywność nie jest już trendem, lecz koniecznością. Coraz częściej przeglądamy strony na smartfonach czy tabletach i trudno się spodziewać rewolucyjnego odwrotu.

Material design na topie?

Wiele wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach będziemy świadkami dalszej ekspansji stron zaprojektowanych w stylu material design. Jego siłą są chociażby czytelność, szybkie ładowanie witryny – czynniki, które mają niebagatelny wpływ na wspomniane już doświadczenie użytkownika. Material design ma wiele wspólnego z „flatem”, jednak przewaga designu jest widoczna gołym okiem, we wrażeniach wizualnych. Skrajnie minimalistyczny flat z pewnością znajdzie swoje grono odbiorców, ale skromniejsze w stosunku do „materiala”.

Typografia

Trendy w projektowaniu stron internetowych na 2015 rok zakładały, że typografia odegra ważniejszą rolę. Moim zdaniem nie była to zbyt znacząca tendencja. Ludzie z branży przewidują częstsze stosowanie czcionek z szeryfami i odwzorowujących pismo odręczne. Problem leży w czytelności takich czcionek na urządzeniach z mniejszymi ekranami.

Zdjęcia – większe i więcej

Darmowy bank zdjęć

Popularność tabloidów, memów – oto dwa szybkie przykłady, które potwierdzają starą prawdę: jesteśmy społeczeństwem obrazkowym. Dlatego w projektowaniu stron warto stawiać na duże oraz efektowne grafiki w tle. Atrakcyjne miniaturki zdjęć także stanowią dobry sposób na przyciągnięcie uwagi danym wpisem. Największą barierą mogą być ograniczone możliwości zakupy bądź wykonania odpowiedniej fotografii. Na szczęście istnieje całkiem sporo przydatnych darmowych banków zdjęć. O czym zresztą ostatnio pisałem.

Strony internetowe – inne trendy godne uwagi

  • Płynne przewijanie:  umożliwia użytkownikom większą kontrolę nad szybkością przewijania animacji.
  • Efekt paralaksy: ten trend obowiązuje już od dłuższego czasu. Atrakcyjna forma i w tym roku nie powinna się znudzić.
  • Animacje lub wideo w tle: rozwiązanie stosunkowe trudne do wdrożenia na odpowiednim poziomie, co nie oznacza, że nie znajdą się tacy, którzy zrobią to z sukcesem.
  • Interaktywność: przybywa stron internetowych z ruchomym tłem. W bogatych zasobach WordPress bez trudu znajdziemy motyw w tej stylistyce.
  • Ghost buttons: przyciski z obramowaniem i przeźroczystym tłem w ostatnich miesiącach mocno zyskały na popularności. Nic dziwnego, gdyż zazwyczaj są ładne, przejrzyste, użyteczne i eleganckie.
  • Infografiki: szczyt zainteresowania osiągnęły na początku 2015 roku. Polscy wydawcy wręcz prześcigali się w tworzeniu i publikowaniu infografik. Efekty chyba nie były do końca zadowalające, gdyż z czasem entuzjazm opadł. Jednak za granicą nadal to ważny trend.
  • Efekt przejścia: prosty, ale zarazem bardzo fajny pomysł na urozmaicenie jakiegoś elementu strony. Przykład? Najeżdżamy myszką na zdjęcie i po chwili pojawia się opis.